Renault: de leidende Franse autofabrikant

Renault is natuurlijk een van ’s werelds bekendst automerken. Vrijwel iedereen kent het wel, ook als je niet met auto’s hebt of er niets vanaf weet. Het Franse merk verkoopt namelijk enorm veel auto’s waardoor je er iedere dag op de weg wel een behoorlijk aantal tegenkomt. Het bedrijf is ook altijd toonaangevend geweest in de auto-industrie en heeft vaak een leidende rol genomen als autofabrikant door te komen met innovatieve uitvindingen die de auto verbeteren of met slimme en smaakvolle designs. Dat is ook de reden dat de auto zo populair is, niet alleen in Frankrijk, maar over de hele wereld.

Het merk is zelfs zo populair dat het wordt geproduceerd in wel 127 landen en heeft deze populariteit door de jaren heen absoluut niet verloren. Er zijn namelijk door de jaren heen al 30 verschillende modellen geproduceerd, die niet allemaal even succesvol waren, maar toch allemaal met behoorlijke aantallen zijn verkocht. Het bedrijf heeft ook tijd genoeg gehad om deze populariteit te vergaren, aangezien in het eind 19e eeuw, om precies te zijn 1898, al is opgericht. De populariteit door de jaren heen hebben ze onder andere gekregen vanwege hun karakteristieke designs die ze gebruik voor hun auto’s

Kenmerken van Renault

Ze combineren gevoeligheid, simpliciteit en warmte voor de meest prachtige een aansprekende designs bij het grote publiek. Ze hebben ook zoveel verschillende modellen dat er voor iedereen wel wat bijzit. Het is populair bij jong, oud, man of vrouw. Ook zijn ze een aansprekend merk vanwege hun passie voor het maken van mooie auto’s, maar ook door het feit dat ze zich richten op het comfort in de auto en het makkelijk gebruiken van de auto. Vanbinnen en buiten klopt dus vrijwel alles aan de Renault auto’s, al zijn er natuurlijk veel verschillen op te merken tussen de verschillende modellen die beschikbaar zijn.

Ook een belangrijk speerpunt van Renault is dat ze lette op het milieu, wat heden ten dage een belangrijk issue, ook in de internationale politiek. De poolkappen smelten, de ozonlaag verdwijnt, waardoor we zo niet door kunnen leven. Deze verslechtering van het milieu wordt mede veroorzaakt door het gebruik van auto’s en daarom is het nodig om ook op dat gebied te innoveren, bijvoorbeeld door het produceren van milieuvriendelijkere auto’s die minder uit stoten. Daar is Renault dus ook mee bezig, want anders heeft de mensheid niet lang meer te leven op deze planeet.

Het avontuur begon dus in 1898 voor Renault toen de eerst Voiturette werd geproduceerd, die ook gelijk meedeed aan autoraces en daar daadwerkelijk ook succesvol was en aantal races werden dat jaar nog gewonnen. In 1902 vervolgens werd de eerst Renault met een twee cilindermotor geproduceerd, wat in die tijd een bijzonder feit was. In de Eerste Wereldoorlog werd door de Franse regering aan Renault gevraagd of ze Renault auto’s konden worden gebruikt als ziekenauto en vervoerswagen voor mannen naar het front.

Dat geschiedde en zo speelde Renault een belangrijke rol in het transport tijdens de Eerste Wereldoorlog van 1914 tot 1918. In 1924 krijgt het Renault-logo haar diamantvorm. In 1945 werd Renault genationaliseerd waarmee het eigendom werd van de staat, die de auto’s goed kon gebruikten in de Tweede Wereldoorlog voor dezelfde doeleinden als tijdens de Eerste Wereldoorlog. Na de oorlog produceerde Renault enkele toonaangevend auto’s, zoals bijvoorbeeld de Renault 16 in 1965, die werd verkozen tot auto van het jaar.

Busjes van Renault

Een andere bijzondere auto wordt geproduceerd in 1984, namelijk de eerste Minivan, of het eerste minibusje op de hele wereld. Hier was veel meer ruimte bij inbegrepen dan in een normale auto, waardoor er meer mensen in konden zitten en meer spullen in konden worden vervoerd. Ook kon er een soort huiskamertje worden gecreëerd in zo’n busje. Deze auto werd de Renault Espace genoemd in die tijd. In 1992 won Williams-Renault vervolgens de Formule 1 Constructors World Championship titel. In 1996 kwam de beroemde Renault Twingo op de markt.

In 1996 vervolgens werd Renault, na ruim 50 jaar, weer geprivatiseerd waardoor het niet langer meer eigendom was van de Franse staat. Waar in Europa al genoeg auto’s verkocht zijn door de jaren heen, zoals bijvoorbeeld in Nederland, België, Spanje, Italië, de VS, Zwitserland of Frankrijk zelf. Andere grote markten, die onlangs zijn gecreëerd en in de wat verder gelegen delen van de wereld liggen zijn: China, India, Iran, Argentinië, Brazilië, Rusland, Marokko en Algerije. Hier was nog een grote markt beschikbaar. Het is daar mogelijk op goedkoop te produceren voor de Europese markt, maar ook om daaraf te zetten.