Renault Mégane CC (Coupe Cabriolet)

De Renault Mégane CC (Coupe Cabriolet) is in de geschiedenis van Renault en dan in het speciaal van de Renault Mégane een erg populaire uitvoering geweest, vanwege het relatief sportieve uiterlijk en het feit dat natuurlijk het dak open kan, omdat het een cabriolet is. Maar daarnaast was het model ook geschikt om in te rijden bij slecht weer, dan kan en kon je het dak van de auto gewoon weer dicht doen en zit je droog. Deze inventieve uitvinding heeft veel mensen doen besluiten deze auto aan te schaffen.

Er is bovendien een groot tweedelig glas gemaakt in het dak, dat ervoor zorg dat het niet alleen lichter en luchtiger is in de auto, maar het helpt ook om het vele geluid dat de wind maakt en het geluid dat van de weg komt te verminderen als het dak omhoog staat. Dit kan onder andere vanwege het feit dat er een glazen ingebouwde vast windafleider. Ook het feit dat dit een vrij grote Cabriolet is en het daardoor wel geschikt is om korte afstanden te rijden met meerdere mensen in de auto, bijvoorbeeld ook op de achterbank, maakt dat dit een populair auto is geworden door de jaren heen.

Motors voor de Mégane

Er zijn verschillende motors mogelijk voor dit model. Zo zijn er drie verschillende benzinemotoren beschikbaar en drie verschillende dieselmotoren. De 128bhp 1.4-liter benzine turbo (TCe 130) zou, zo werd verwacht, zorgen voor de grootste aantrekkingskracht onder de liefhebbers, aangezien je in een zo’n mooie auto met zo’n motor en die benzine absoluut gezien wil worden. In 2014 werd deze Mégane CC (Coupe Cabriolet) gefacelift, omdat ook de rest van de Mégane serie werd vernieuwd, waardoor deze wel min of meer met de andere types in lijn moest kunnen blijven.

De Coupe-Cabriolet is gemiddeld zo’n 25% zwaarder dan de Mégane Hatchback. Dit heeft ernstige gevolgen als het gaat om de prestaties op de weg. Neem de meest populaire 128-pk 1,4-liter benzinestructuur (TCe 130). Daarbij hoort een zwaardere auto met een bepaald gewicht. Tegen de klok duurt het 10,7 seconden om van 0 naar 62 mijl per uur en het komt het uiteindelijk op 124 mijl per uur. Dat is niet slecht, hoewel het een hele seconde langzamer is dan de Hatch.

Op de weg is het een ander verhaal. Eerlijk gezegd moet de kleine turbomotor erg hard werken, wat helemaal in strijd is met de ontspannen natuur van de Mégane. We zouden de 2,0 liter CVT-benzine (0-62mph 11,7 seconden) vermijden en in plaats daarvan de 178bhp TCe 180 overwegen. Als je de auto verder vergelijkt met de Hatchback valt op dat de cc qua behandeling veel minder lekker stuurt en ook minder wendbaar is dan de Hatchback. Dus hoewel het een mooie auto is en het voordeel is dat het dak open kan, is het auto technisch toch echt minder dan de Hatchback. Verder rijdt het wel wat steviger dan de Hatchback, maar rijdt het alsnog wel comfortabel.

Door de jaren heen heeft het model heel wat variaties en veranderingen ondergaan. De eerst Coupe-Cabriolet onderscheidde zich natuurlijk door het dak, maar ook het feit dat het erg gericht was op de wat jongere mensen die geïnteresseerd waren in de auto. Daarom werd het ook uitgegeven met verschillende motoren, zodat de jongere klanten zelf konden kiezen welke ze wilden hebben. Verder had de auto vijf versnelling en voorwielaandrijving en was hij dus erg populair. Het bleef tot 1999 worden geproduceerd. Toen kwam de tweede variant, tot en met 2003, die met vier verschillende motors werd geproduceerd.

Het had nagenoeg dezelfde updates en aanpassingen als de huidige normale Renault Mégane. Onder andere de voorbumper is opnieuw vormgegeven en ander belangrijk aspect was dat vanaf nu de motor beter zichtbaar was. In de loop der jaren kwamen er nog vier uitvoeringen van de Coupe Cabriolet, namelijk van 2003 tot 2006, van 2006 tot 2010, van 2010 tot 2014 en van 2014 tot en met nu. Hierbij zijn de opvallendste verschillen met name het opvouwbare dak in de versie van 2003 tot 2006, dat speciaal was ontworpen door het bedrijf Karmann.

Verder werd het aantal verschillende motoren, waar je uit kunt kiezen, waar de versies mee werden opgeleverd nog weer uitgebreid en kreeg die van 2010 tot 2014 een glazen dak voor het eerst, die overigens nog wel opvouwbaar is. In die van 2014 en later is het opvallendst dat er een groter diamant embleem op de voorkant van de auto in het zich is, wat een echte eyecatcher is en dus direct opvalt.